X
تبلیغات
نماشا

ابزار رایگان وبلاگ

بررسی چند اظهار نظر عجیب در عرصه مهدویت - دیگه چه خبر؟ che khabar

مترجم سایت

log
از رایحه ظهور مولا چه خبر               از آمدن عزیز زهرا چه خبر
ای پیک صدیق حضرت دوست بگو      از لحظه دیدن و تماشا چه خبر

اللهم عجل لولیک الفرج بحق زینب کبری(س)

عربستان در آستانه جنگ داخلی/ مرگ "ملک عبدالله" کلید طلایی تحولات بزرگ منطقه


بررسی چند اظهار نظر عجیب در عرصه مهدویت

1391/08/18

در مهرماه گذشته جلسه ای با عنوان " پرده برداری از سیمای احمد الحسن یمانی" توسط موسسه موعود برگزار گردید ، سخنران این جلسه حجت الاسلام مهدی پور بود ، ایشان در این سخنرانی به بررسی ادعاهای این شخص پرداخته و به آنها پاسخ داده است ، اما در بخشی از این سخنرانی ، ایشان ادعای مهمی پیرامون نادرست بودن زمینه سازی برای ظهور از منظر روایات مطرح می کنند ، که ما در این مقاله نشان خواهیم داد این ادعا عقلاً و نقلاً تا چه اندازه ضعیف و اشتباه است، انتظار آغاز جنبش سیدخراسانی از شهرهای افغانستان ، خنثی شدن همه تسلیحات دشمنان توسط دانش برتر امام زمان(عج) در هنگام ظهور و برخی مباحث دیگر ایشان نیز مورد نقد قرار خواهد گرفت. 

 

 

 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع) 

 

 

در حالی که دهها سال است انفجار نور انقلاب اسلامی جهان بشریت را وارد مرحله جدید از تکامل کرده و به اذعان بسیاری از محققین و بزرگان مقدمه ظهور صغرای امام عصر(عج) را رقم زده و در حال زمینه سازی برای ظهور کبرا می باشد و در ایامی که انقلاب اسلامی ملت ایران ، زمینه ساز بیداری اسلامی شده و به اذعان دوست و دشمن خاورمیانه اسلامی در حال تحقق است و اینک صحبت از تحقق تمدن باشکوه اسلامی عصر ظهور در زمان ما می باشد ، شنیدن بیاناتی که با انکار این حقایق و انکار هرگونه زمینه سازی و فراهم کردن مقدمات برای ظهور ، اعتقاد دارد که بدون هرگونه زمینه سازی ، خداوند مقدمات ظهور را در یک شب فراهم خواهد آورد ، بسیار عجیب می نماید ، حجت الاسلام مهدی پور که نام او را بیشتر بخاطر ترجمه کتاب یوم الخلاص شنیده ایم ، در طی سخنرانی مهرماه سال جاری در سلسله جلسات فرهنگ مهدوی که از سوی موسسه موعود برگزار می شود ، طی اظهاراتی عجیب بیان می کند : 

 

 

از اون طرف مگه این همه حدیث نداریم ، یصلح الله[امره] فی لیلة ، امر فرج را خداوند یک شبه اصلاح می کند ، اصلا تمهید(زمینه سازی) یعنی چه ، این حدیث معروف که ممهدون ، تمهیدگرند ، مطلقا از منابع شیعه نرسیده ، منحصرا از منابع اهل سنته ، افرادی میان راه را برای امام زمان هموار می کنند ، از ائمه نرسیده ، فقط از اهل سنته ....(1)

ایشان ادعا دارند روایاتی که بیان می کنند در آستانه ظهور مقدمات این امر مبارک توسط شیعیان فراهم خواهد شد ، همگی از منابع اهل سنت بوده و مطلقاً چنین روایاتی در منابع شیعه موجود نیست!

در حالی که به اعتقاد محققین متعدد این ادعا کاملا نادرست و باطل است و روایات متعددی در این زمینه و پیرامون قیام مردم مشرق زمین در منابع معتبر شیعی چون الغیبه نعمانی و الغیبه شیخ صدوق وجود دارد ، محقق برجسته ای چون علامه کورانی به جمع آوری ، تحلیل و تفسیر روایات مذکور پرداخته و اعتقاد دارد که زمینه سازی ظهور توسط ایرانیان مدتی قبل از ظهور آغاز خواهد شد ، به بخشهایی از کتاب عصر ظهور علامه کورانی دقت فرمایید : 

ایرانیان و آغاز زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی( علیه السلام)

کلیه منابع روایی شیعه و سنی، پیرامون حضرت مهدی، علیه السلام، اتفاق نظر دارند که آن بزرگوار بعد از نهضتی مقدماتی که برایش به وجود می آید، ظهور می کند... و یاران درفشهایی سیاه، ایرانی اند که زمینه ساز حکومت آن حضرت و آماده کننده مقدمات فرمانروایی وی می شوند. در این روایات، اتفاق است که دو شخصیت وعده داده شده، سید خراسانی و یا هاشمی خراسانی و یاور او شعیب بن صالح هر دو ایرانی هستند... تا پایان روایاتی که مربوط به آنان در منابع شیعه و سنی آمده است.

روایات مربوط به مقدمات ظهور، به سه دسته تقسیم می شود:

الف - روایات مربوط به روی کار آمدن یاران درفشهای سیاه که شیعه و سنی بر آن اتفاق دارند.

ب - روایات مربوط به حکومت یمنی که فقط در منابع شیعه وارد شده است، البته شبیه این روایات، احادیثی در برخی از منابع اهل سنت مبنی بر ظاهر شدن یمنی پس از ظهور حضرت مهدی، علیه السلام.

ج - روایاتی که حاکی از ظاهر شدن و روی کار آمدن زمینه سازان ظهور آن بزرگوار است، بی آنکه آنها را مشخص نماید... اما بزودی متوجه خواهید شد که این روایات بطور عموم دلالت بر یاران ایرانی و یمنی آن حضرت دارد که زمینه ساز حکومت وی هستند.

حکومت زمینه سازان ایرانی، به دو مرحله مشخص تقسیم می شود:

مرحله اول، آغاز نهضت آنان به وسیله مردی از قم، کسی که حرکتش سرآغاز امر ظهور حضرت مهدی، علیه السلام، است، چه اینکه روایات گویای این است که «آغاز نهضت آن حضرت از ناحیه مشرق زمین است».

مرحله دوم، ظاهر شدن دو شخصیت مورد نظر، در بین آنان به نام سید خراسانی و فرمانده نیروهای آن حضرت و جوان گندمگونی که نام وی در روایات، شعیب بن صالح ضبط شده است

در منابع روایتى ما، این حدیث را سید بن طاووس در کتاب ملاحم و فتن ص 30 و 117 و مجلسى را بحار ج 51 ص 83 از اربعین حافظ ابونعیم ، روایت بیست و هفتم ، مربوط به آمدن حضرت مهدى (ع) از ناحیه مشرق و مشابه این را در بحار ج 52 ص 243 از امام باقر (ع) روایت کرده است که فرمود:
«گوئیا مى بینم گروهى از مشرق زمین خروج مى نمایند و طالب حق اند اما آنها را اجابت نمى کنند، مجددا بر خواسته هاشان تاکید دارند، اما مخالفان نمى پذیرند وقتى چنین وضعى را مشاهده مى کنند شمشیرها را بدوش کشیده در مقابل دشمن مى ایستند اینجاست که پاسخ مثبت مى گیرند اما این بار، خودشان نمى پذیرند تا اینکه همگى قیام مى کنند... و درفش هدایت را جز به دست تواناى صاحب شما (حضرت مهدى (ع )) به کسى دیگر نمى سپرند، کشته هاى آنان شهید محسوب مى شوند اما اگر من آن زمان را درک مى کردم خویشتن را براى یارى صاحب این اءمر نگه مى داشتم»


از این روایت ، با تعبیرات مختلف آن چند امر استفاده مى شود:
اول : اینکه این روایت متواتر اجمالى است ، آنچه در این روایت مضمون عمده آن را تشکیل مى دهد، خبر دادن پیامبر اسلام (ص ) به مظلومیت اهل بیتش بعد از خودشان است و تنها امتى که حق آنان را استیفاء مى کنند کسانى هستند که از مشرق به پا خاسته و مقدمه حکومت جهانى پیشواى خود حضرت مهدى (ع ) را مهیا مى نمایند، در پى به قدرت رسیدن همین افراد است که امام (ع ) ظهور مى کند و آنان درفش خود را تسلیم آن حضرت مى نمایند، خداوند بوسیله وجود مقدس وى ، اسلام را به جهانیان معرفى مى کند، او زمین را پر از عدل و داد مى کند.
دوم : مراد از اینکه گروهى از مشرق خروج مى کند و داراى درفش هاى سیاه اند. ایرانیان مى باشند این مسئله مورد اتفاق همه صحابه که این روایت و غیر آن را نقل کرده اند و نزد تابعین که روایت را از صحابه دریافت نموده اند مى باشد و همچنین مورد اتفاق نظر کلیه مؤ لفان بعد از آنان در خلال قرون گذشته بوده است ، بگونه اى که ماجراى خروج و آمدن این افراد، در آن زمان اءمرى کاملا روشن و ثابت بوده است . از این رو یک نفر هم از آنان اشاره نکرده و اینکه ، مراد از این گروه مثلا اهل ترکیه و یا هند و یا جاهاى دیگرى غیر از ایران باشد. بلکه عده اى از راویان و مؤ لفان تصریح کرده اند که آنان ایرانیان هستند حتى نام خراسانیها در تعدادى از فقرات و عبارت هایى که از حدیث ، نقل شده وارد شده است ، چنانکه در روایت مربوط به درفش هاى خراسان خواهد آمد. عصر ظهور ص 247


از سویی دیگر در منابع شیعی ، نعمانی در کتاب الغیبة به سند خود از امام باقر (علیه السلام) روایت کرده است که فرمود:

گویا گروهی را می بینم که از مشرق قیام کرده اند و حق را طلب می کنند که به آنها داده نمی شود و دوباره طلب می کنند باز هم به آنها داده نمی شود وقتی وضع را چنین دیدند اسلحه به دست گرفته و نبرد می کنند و دشمنانشان به خواسته های آنها تن می دهند، ولی آنها قبول نمی کنند تا اینکه خودشان به حکومت برسند و دولت تشکیل دهند و آن حکومت را به کسی مگر به صاحب شما (یعنی امام زمان (عج) ) واگذار نمی کنند و کشته های آنها شهیدند...

حال با روشن شدن نادرستی ادعای حجت الاسلام مهدی پور پیرامون عدم وجود روایات زمینه سازی ظهور در منابع شیعی باید پرسید که ایشان با وجود چنین روایاتی چرا و چگونه چنان مسئله ای را مطرح می نماید.

از سویی دیگر بنا بر دلایل عقلی ، ضرورت زمینه سازی برای واقعه ی عظیمی چون ظهور امام عصر(عج) آنچنان آشکار است که انکار آن بسیار عجیب می نماید ، مقالات زیر به خوبی این مسئله را تبیین کرده است:

بررسی مبانی ضرورت زمینه سازی برای ظهور موعود

نهضت امام خمینی زمینه ساز ظهور دولت حضرت مهدی (عج)

نتیجه عدم اعتقاد به زمینه سازی برای ظهور

در دیدگاه حجت الاسلام مهدی پور ، شیعیان در زمان غیبت هیچ وظیفه و تکلیفی بر دوش ندارند و نهایتاً تکلیفی که بتوان برای آنها در نظر گرفت ، دعا کردن است ، زیرا حتی تلاش برای اصلاح خود نیز در این تفکر نمی گنجد ، زیرا اصلاح افراد مخصوصا در عصر حاضر مستلزم اصلاح جمع و جامعه است و اصلاح جامعه ، مستلزم قیام و درافتادن با طاغوت و ایجاد حکومت اسلامی می باشد که البته خود نوعی زمینه سازی برای ظهور محسوب می گردد ، همچنانکه با دقت در کلمات حجت الاسلام مهدی پور این مسئله آشکار می شود :

یصلح الله[امره] فی لیلة ، امر فرج را خداوند یک شبه اصلاح می کند ، اصلا تمهید(زمینه سازی) یعنی چه ...

در نگاه ایشان اصلاح امور امت اسلامی و زمینه سازی برای ظهور توسط خداوند انجام می گیرد و زمینه سازی برای ظهور نه جزو تکالیف مسلمانان است و نه در حد توان آنهاست که چنین امر عظیمی را به انجام برسانند. 

امام زمان(عج) در هنگام ظهور با دانش برتر خود تسلیحات دشمنان را خنثی می کند! 

تامل در سایر بیانات حجت السلام مهدی پور ضمن تایید برداشت مذکور ، زوایای دیگری از اعتقادات عجیب ایشان را آشکار می سازد ، ایشان در ضمن سخنرانی دیگری در باب نشانه های ظهور(2) بیان می کند که جنگ حضرت ولی عصر(عج) با شمشیر خواهد بود و آن حضرت با دانش برتری که دارند تسلیحات نظامی دشمنان را خنثی کرده و ضمن نابودی آنها بر دشمن پیروز می شوند ، می بینیم که در نگاه ایشان واقعا هیچ جایی برای حرکت ملتهای مسلمان و زمینه سازی برای ظهور وجود ندارد و هیچ نقشی برای آنها تعریف نمی شود ، آنها فقط باید گوشه ای بنشینند و دعا کنند تا خداوند خود امور را اصلاح کند و زمینه فرج را مهیا سازد و از سویی دیگر در هنگام ظهور نیز تکلیف چندانی ندارند زیرا امام عصر(عج) با دانش برتر خود ضمن خنثی کردن تسلیحات پیشرفته دشمنان آنها را خلع سلاح کرده و براحتی شکست می دهد!

در حالی که آنچه درست بنظر می رسد این است که در برای ظهور حضرت حجت(ع) آنچه نقش اصلی را دارد اراده و خواست و حرکت انسانهاست که خداوند متعال فرمود : إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ، تا انسانها حرکت نکنند و زمینه های ظهور منجی را فراهم نسازند ، خداوند حجت خود را به میان آنها نخواهد فرستاد ، این حقیقت ترجمان دیگر بیان نورانی امام عصر(عج) می باشد آنجا که فرمودند :

اگر چنان چه شیعیان ما – که خداوند توفیق طاعتشان دهد – در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند همدل و یکپارچه می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی‌افتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت. دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما

اما پیرامون نحوه جنگ حضرت با دشمنانش ، مطمئناً انسانهای طالب ظهور ، مسلمانان و زمینه سازان ظهور نقش مهمی بر عهده دارند ، قرار نیست تنها معجزات الهی و قدرت مافوق بشری امام عصر(عج) فرجام نبرد را مشخص نماید ، که اگر اینگونه بود در زمان پیامبران پیشین و ائمه اطهار(ع) چنین چیزی رخ می داد و غیبتی در کار نبود ، البته حضور ایثارگرانه انسانهای طالب ظهور امدادهای غیبی خداوند و یاری فرشتگان و شهداء را نیز به دنبال خواهد داشت اما نباید فراموش کرد که شرط اصلی و مسئولیت اصلی بر دوش خود انسانهاست و آنها هستند که باید با خواست و حرکت خود زمینه ظهور منجی و پیروزی اش را فراهم کنند در حالی که می بینیم در دیدگاه حجت الاسلام مهدی پور انسانها تقریبا هیچ نقشی ندارند ، ظهور صرفاً به خواست خداست و نابودی دشمنان نیز با دانش و قدرت برتر امام عصر(عج) و هیچ گونه زمینه سازی و تمهیدی نیز در کار نیست.  

 

با اندک تاملی در می یابیم که افکار و عقاید آقای مهدی پور و معتقدان به این تفکر که از دیرباز وجود داشته است با حرکت انقلابی حضرت امام(ره) در سال 42 و پنجه در پنجه طاغوت و استکبار انداختن انقلاب اسلامی در طی چندین دهه تا چه اندازه غریب و بیگانه است.

هرگونه تلاش برای زمینه سازی ظهور در نگاه آقای مهدی پور کاری عبث بوده و به اذعان ایشان این تنها اراده خداوند است که ظهور را رقم می زند و امر ظهور ارتباط چندانی با انسانها و اراده آنها ندارد ، اولین نتیجه چنین اعتقادی سکون و خمودگی و تسلیم تحولات و جور زمان و حاکمان شدن و دوری از هرگونه تلاش برای زمینه سازی ظهور منجی عالم بشریت است.

از سویی دیگر هرگونه تلاش برای زمینه سازی برای ظهور با این دیدگاه به زیر سئوال می رود مخصوصاً زمانی که هزینه های بالای جانی و مالی داشته باشد! در اینجاست که اختلاف فاحش این دیدگاه با دیدگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب که هرگونه مجاهدت و جانفشانی برای زمینه سازی ظهور را امری ارزشمند می دانند ، مشخص می شود. 

سیدخراسانی از بلخ یا شهرهای دیگر افغانستان است! 

اما از دیگر عقاید عجیب حجت الاسلام مهدی پور ، انتظار حرکت سیدخراسانی از شهر بلخ و یا دیگر شهرهای افغانستان می باشد که در طی سخنرانی بررسی نشانه های ظهور بطور رسمی آن را بیان می کند که بعد از قیام از ایران عبور کرده و به سمت عراق پیش می رود و در آنجا با سفیانی درگیر می شود ، البته آقای مهدی پور به طور آشکار اعتقاد خود را پیرامون حکومت ایرانیان در عصر ظهور و نحوه تعامل سیدخراسانی بلخی با آنان را بیان نمی کند اما ایشان در چند جای سخنرانی خود از حکومتهای ناصالح عصر ظهور می گوید ، وی در بخشی از سخنرانی ، ضمن پرداختن به روایتی چنین بیان می کند : 

« هرگز پیمانه ها را کم نمی کنند ، وزن ها و ترازوها را کم نمی کنند ، جز اینکه به خشکسالی و سختی معیشت و ستم زمامداران مبتلا می شوند ، همه اینها را ما داریم تجربه می کنیم ! در اثر اعمالی که از ما سر می زند»(2) 

با اندک تاملی می توان دریافت تشابه جالبی میان افکار حجت الاسلام مهدی پور و سیدسلیمان مدنی تنکابنی وجود دارد ، هر دو معتقدند که سیدخراسانی از خارج از ایران قیام می کند ،تنکابنی اعتقاد دارد که شعیب از افغانستان خواهد بود و سیدخراسانی از چین! ، البته تنکابنی به صراحت از عقیده ای منحرف پرده می بردارد و بیان می کند که حکومت روحانیون در آستانه ظهور در ایران ناحق بوده و توسط سیدخراسانی برخواسته از چین به پایان خواهد رسید ! و البته هردو اعتقاد دارند که زمینه سازی خاصی توسط مسلمانان برای واقعه شریف ظهور انجام نخواهد شد و همه چیز بصورت دفعی و آنی و به صورت شورش و انقلاب لحظه ای خواهد بود.

با توجه با اینکه هر دو نفر و مخصوصاً مدنی تنکابنی جهان را در آستانه ظهور می داند( ایشان دو جلد کتاب مژده ظهور را با توقیتهای متعدد و دقیق و البته اشتباه چاپ کرده و خبر از انتشار قریب الوقوع کتاب سوم نیز داده است ، ضمن اینکه استفاده از خواب و ستاره شناسی و جفر و ... به وفور در توقیت های اشتباه ایشان دیده می شود) باید پرسید در بررسی واقعیات میدانی آیا اینک انتظار خروج سیدخراسانی پرچمدار عصر ظهور از میان اهل سنت چین که در بسیاری از ابتدائیات دینی خود هم مانده اند و یا طالبان افغانستان که عملاً مجری طرح های استکبار هستند ، مضحک و بسیار دور از واقعیت نیست؟ 

 

 http://pishgooei.persianblog.ir/

 

وبلاگ منحرف سیدسلیمان مدنی تنکابنی ، وی شعیب را از افغانستان می داند و سیدخراسانی را از اهل سنت چین و معتقد است این دو شخصیت در آستان ظهور پس از قیام حکومت روحانیون در ایران را پایان خواهند داد!

البته از سویی دیگر برافراشته شدن پرچم سیاه القاعده و طالبان در افغانستان و ترویج مطالب آخرالزمانی و ظهوری در میان جوانان اهل سنت و تشویق و ترویج آنها به پیوستن به این گروه که اینک نیز در شام و سوریه تداوم دارد و شباهت عجیب و قابل تامل این حرکت با اعتقادات امثال تنکابنی که جریان سیدخراسانی و شعیب را از افغانستان می داند نیز جای تعجب و تامل بسیار دارد و فرضیاتی را مطرح می سازد که البته در مورد شخص آقای تنکابنی با توجه به عقیده آشکار ایشان در ناحق دانستن حکومت ایران قبل از ظهور به نحو تاسف باری تقویت می گردد.

در حالی که محققین برجسته ای چون علامه کورانی مردم ایران در آستانه ظهور پیرامون مردی از قم حلقه زده و انقلابی را پی ریزی خواهند کرد که در ادامه این انقلاب است که دو شخصیت برجسته سیدخراسانی و شعیب از میان آنان برخواسته و ضمن بدست گرفتن امور آخرین مراحل زمینه سازی ظهور را به انجام خواهند رساند ، و اینک درخشش نور انقلاب اسلامی ایران و بدست گرفتن رهبری مسلمانان و مستضعفان جهان از سویی و به چالش کشیدن جهانخواران صهیونیست و نظام سلطه از سویی دیگر بخوبی بر صحت این نظریه مهر تایید می زند. 

 

لزوم زمینه سازی برای ظهور در نگاه امام خمینی(ره)   

به اذعان بسیاری از محققین و نزدیکان امام راحل و همچنین مرور بیانات بنیانگذار انقلاب به روشنی دیده می شود که زمینه سازی برای ظهور جایگاه بسیار برجسته ای در آغاز حرکت مبارک امام و ادامه آن و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی دارد ، در واقع می توان گفت حضرت امام مهمترین رسالت انقلاب اسلامی را زمینه سازی برای ظهور می دانستند ، امام 74 روز قبل از رحلت تصریح می‌کنند که هدف از این انقلاب ایجاد حکومت جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت است :

مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست و انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‌داری حضرت حجت است

و شما آقایان اگر توقع دارید که در یک شب همه امور بر طبق اسلام و احکام خداوند تعالی متحول شود یک اشتباه است ، و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزه ای روی نداده است و نخواهد داد. و آن روزی که ان شاءالله تعالی مصلح کل ظهور نماید، گمان نکنید که یک معجزه شود ویکروزه عالم اصلاح شود؛ بلکه با کوششها و فداکاریها، ستمکاران سرکوب ومنزوی می شوند.

وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی (ره)

از سخنانی که حضرت امام(ره) در دوره‏های مختلف انقلاب اسلامی ایراد فرمودند، به خوبی استفاده می‏شود که ایشان برپایی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران را دو منزلگاه در طریق رسیدن به سر منزل مقصود و تشکیل حکومت عدل مهدوی می‏دانست و بر این باور بود که باید با اجرای کامل احکام اسلامی در عصر غیبت، زمینه را برای ظهور امام مهدی(ع) فراهم آورد. در اینجا برخی از این سخنان را مرور می‏کنیم:
«امیدوارم که این انقلاب یک انقلاب جهانی بشود و مقدمه برای ظهور حضرت بقیه‏الله‏ ـ ارواحنا له الفداء ـ باشد».3
«امید است که این انقلاب جرقه و بارقه‏ای الهی باشد که انفجاری عظیم در توده‏های زیر ستم ایجاد نماید و به طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیـ[‏الله‏ ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ منتهی شود».4
«من امیدوارم که ما به مطلوب حقیقی برسیم و متصل بشود این نهضت به نهضت بزرگ اسلامی و آن نهضت ولی عصر(ع) هست».5
«ان شاءالله اسلام را آن طور که هست در این مملکت پیاده کنیم و مسلمین جهان نیز اسلام را در ممالک خودشان پیاده کنند... و زور و ظلم و جور از دنیا برطرف بشود و مقدمه باشد برای ظهور ولی عصر ـ ارواحنا له الفداء ـ ».6
«خداوندا بر ما منت بنه و انقلاب اسلامی ما را مقدمه فروریختن کاخ‌های ستم جباران و افول ستاره عمر متجاوزان در سراسر جهان گردان و همه ملت‌ها را از ثمرات و برکات وراثت و امامت مستضعفان برخوردار فرما».7
«خداوند همه ما را از قیدهای شیطانی رها فرماید تا بتوانیم این امانت الهی را به سر منزل مقصود برسانیم و به صاحب امانت، حضرت مهدی موعود ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ رد کنیم».8

«مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‏داری حضرت حجّت ـ ارواحنا له الفداء ـ است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد، مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‏ای مسئولین را از وظیفه‏ای که بر عهده دارند، منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید و این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است، منصرف کند».10

3. صحیفه نور ، ج، 16، ص 88.
4.همان، ج 15، ص 75.
5.همان، ج 12، ص 175.
6.همان، ج 15، ص 170.
7.همان، ج 20، ص 118.
8.همان، ج 19، ص 11.
9.همان، ج 18، صص 11 و 12.
10.همان، ج 21، ص 108.

لزوم زمینه سازی برای ظهور در نگاه مقام معظم رهبری(مدظله)   

 

مطمئناً شاهراه نورانی ولایت فقیه ، بهترین و آسان ترین و البته تنها راه رسیدن به دنیای زیبای ظهور می باشد ، تامل در بیانات نورانی ولی امر مسلمین(مدظله) بخوبی بی راهه های موجود را روشن می سازد و پاسخ بسیاری از تفکرات ، ادعاها و اظهارنظرهای نادرست را در خود دارد :

اعتقاد به امام زمان، به معنای گوشه گیری نیست. جریانهای انحرافی قبل از انقلاب تبلیغ می کردند، الان هم در گوشه و کنار تبلیغ می کنند که امام زمان می آید و اوضاع را درست می کند؛ ما امروز دیگر چه کار کنیم! چه لزومی دارد ما حرکتی بکنیم! این مثل آن است که در شب تاریک، انسان چراغ روشن نکند؛ چون فردا بناست خورشید عالمتاب بیاید و روز بشود و همۀ دنیا را روشن می کند. خورشیدِ فردا، ربطی به وضع کنونی من و شما ندارد. امروز اگر ما می بینیم در هر نقطۀ دنیا ظلم و بی عدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، اینها همان چیزهایی است که امام زمان برای مبارزه با آنها می آید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه با اینها آماده کنیم.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1192

امام زمان مى‌آید انجام مى‌دهد، یعنى چه؟! امروز تکلیف شما چیست؟ شما امروز باید چه بکنى؟ شما باید زمینه را آماده کنى، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه آماده، اقدام فرماید. از صفر که نمى‌شود شروع کرد! جامعه‌اى مى‌تواند پذیراى مهدى موعود ارواحنافداه باشد که در آن آمادگى و قابلیت باشد، والّا مثل انبیا و اولیاى طول تاریخ مى‌شود. چه علّتى داشت که بسیارى از انبیاى بزرگ اولى‌العزم آمدند و نتوانستند دنیا را از بدیها پاک و پیراسته کنند؟ چرا؟ چون زمینه‌ها آماده نبود. چرا امیرالمؤمنین على‌بن‌ابى‌طالب علیه‌الصّلاةوالسّلام در زمان خودش؛ در همان مدّت کوتاه حکومت با آن قدرت الهى، با آن علم متّصل به معدن الهى، با آن نیروى اراده، با آن زیباییها و درخشندگیهایى که در شخصیت آن بزرگوار وجود داشت و با آن توصیه‌هاى پیامبر اکرم درباره او - نتوانست ریشه بدى را بخشکاند؟

خودِ آن بزرگوار را از سر راه برداشتند! «قتل فى محراب عبادته لشدّة عدله(2)». تاوان عدالت امیرالمؤمنین، جان امیرالمؤمنین بود که از دست رفت! چرا؟ چون زمینه، زمینه نامساعد بود. زمینه را نامساعد کرده بودند.

پس مى‌شود زمینه‌ها را فراهم کرد. وقتى چنین زمینه‌هایى ان‌شاءاللَّه گسترش پیدا کند، زمینه ظهور حضرت بقیةاللَّه ارواحنافداه نیز پدید مى‌آید و مسأله مهدویت - این آرزوى دیرین بشر و مسلمین - تحقّق مى‌یابد.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2865

این زمینه ها وقتی آماده شد، آن وقتی که معلوم شد در مقابل قدرت مادی متسکبران عالم، زمینه ی این وجود دارد که آحاد بشر بتوانند بر روی حرف حق خود بایستند، آن روز، روز ظهور امام زمان است آن روز، روزی است که منجی عالم بشریت به فضل پروردگار ظهور کند و پیام او همۀ دلهای مستعد را که در همه جای جهان هستند، به خود جذب کند و آن وقت دیگر قدرتهای ستمگر، قدرتهای زورگو، قدرتهای متکی به زر و زور نتوانند حقیقت را – آن چنانی که قبل از آن همیشه کرده اند – با فشار زر و زور خود به عقب بنشانند یا مکتوم نگهدارند.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1192

خداى متعال آن‌قدر عظمت در اجتماع یک ملت مؤمن گنجانده، که آن را با نصرت خود مقایسه کرده است؛ «هوالّذى ایّدک بنصره و بالمؤمنین»(2). این روحیه را نگهدارید. تا شما ملت ایران، این اتحاد و آمادگى براى انجام کارهاى بزرگ را دارید، همه‌ى آرزوهاى انبیا و اولیا(ع) به دست شما قابل عمل است. آمال بزرگ آنان، استقرار عدل جهانى و نجات مستضعفان و نابودى ظلم در سطح عالم بود. البته وعده‌ى الهى حق است و استقرار عدل جهانى فقط در دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه(ارواحناله‌الفداء) انجام خواهد گرفت؛ اما یک ملت مؤمن و مبارز مى‌تواند زمینه را براى تشکیل آن حکومت فراهم کند؛ همچنان که ملت ایران تاکنون توانسته و بر خیلى از مشکلات فایق آمده است.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2118

شما جوانان عزیز که در آغاز زندگى و تلاش خود هستید، باید سعى کنید تا زمینه را براى آن‌چنان دورانى آماده کنید؛ دورانى که در آن، ظلم و ستم به هیچ شکلى وجود ندارد؛ دورانى که در آن، اندیشه و عقول بشر، از همیشه فعالتر و خلاقتر و آفریننده‌تر است؛ دورانى که ملتها با یکدیگر نمى‌جنگند؛ دستهاى جنگ‌افروز عالم - همانهایى که جنگهاى منطقه‌یى و جهانى را در گذشته به راه انداختند و مى‌اندازند - دیگر نمى‌توانند جنگى به راه بیندازند؛ در مقیاس عالم، صلح و امنیت کامل هست؛ باید براى آن دوران تلاش کرد. قبل از دوران مهدى موعود، آسایش و راحت‌طلبى و عافیت نیست. در روایات، «والله لتمحصن» و «والله لتغربلن» است؛ بشدت امتحان مى‌شوید؛ فشار داده مى‌شوید. امتحان در کجا و چه زمانى است؟ آن وقتى که میدان مجاهدتى هست. قبل از ظهور مهدى موعود، در میدانهاى مجاهدت، انسانهاى پاک امتحان مى‌شوند؛ در کوره‌هاى آزمایش وارد مى‌شوند و سربلند بیرون مى‌آیند و جهان به دوران آرمانى و هدفى مهدى موعود(ارواحنافداه) روزبه‌روز نزدیکتر مى‌شود؛ این، آن امید بزرگ است؛ لذا روز نیمه‌ى شعبان، روز عید بزرگ است.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7684

شما مردم عزیز – بخصوص شما جوانها – هر چه که در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و کسب صلاحیتها در وجود خودتان بیشتر تلاش کنید این آینده را نزدیکتر خواهید کرد، اینها دست خود ماست اگر ما خودمان را به صلاح نزدیک کنیم، آن روز نزدیک خواهد شد همچنان که شهدای ما با فدا کردن جان خودشان آن روز را نزدیک کردند، آن نسلی که برای انقلاب آن فداکاریها را کردند، با فداکاریهای خودشان آن آینده را نزدیکتر کردند هر چه ما کار خیر و اصلاح درونی خود و تلاش برای اصلاح جامعه انجام بدهیم آن عاقبت را دایما نزدیکتر می کنیم.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1192

انسانهای مأیوس نمی توانند هیچ حرکتی در راه اصلاح انجام بدهند. آن چیزی که انسانها را وادار به کار و حرکت می کند، نور و نیروی امید است. اعتقاد به مهدی موعود، دلها را سرشار از نور امید می کند. برای ما که معتقد به آیندۀ حتمی ظهور مهدی موعود (علیه السلام) هستیم، این یأسی که گریبانگیر بسیاری از نخبگان دنیاست ، بی معناست. ما می گوییم نخیر، می شود نقشۀ سیاسی دنیا را عوض کرد؛ می شود با ظلم و مراکز قدرت ظالمانه درگیر شد و در آینده نه فقط این معنا امکان پذیر است، بلکه حتمی است. وقتی ملتی معتقد است نقشۀ ظالمانه و شیطانیِ امروز در کل عالم قابل تغییر است، آن ملت شجاعت پیدا می کند دست تقدیر، تسلط بر ستمگران را برای همیشه به طور مسلّم ننوشته است.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1192

ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفه ای نداریم؛ نه، به عکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا برای ظهور آن بزرگوار آماده شویم. شنیده اید، در گذشته کسانی که منتظر بودند، سلاح خود را همیشه همراه داشتند؛ این یک عمل نمادین است و معنایش این است که انسان از لحاظ علمی و فکری و عملی باید خود را بسازد و در میدانهای فعالیت و مبارزه، آماده به کار باشد.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1192

بزرگترین وظیفۀ منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. کسانی که در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شرکت می کردند، منتظران حقیقی بودند. کسی که وقتی کشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آمادۀ دفاع از ارزشها و میهن اسلامی و پرچم برافراشتۀ اسلام است، او می تواند ادعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهای خطر قدم خواهد گذاشت.............

کسی که در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینه های صلاح را آماده کند و کاری کند که بتواند برای تحقق صلاح بایستد.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1192

ملت ایران به فضل پروردگار، با هدایت الهى، با کمکهاى معنوى غیبى و با ادعیه‌ى زاکیه و هدایتهاى معنوى ولى‌الله‌الاعظم ارواحنافداه خواهد توانست تمدن اسلامى را بار دیگر در عالم سربلند کند و کاخ با عظمت تمدن اسلامى را برافراشته نماید. این، آینده‌ى قطعى شماست. جوانان، خودشان را براى این حرکت عظیم آماده کنند. نیروهاى مؤمن و مخلص، این را هدف قرار دهند.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7733

ما آن وقتى مى‌توانیم حقیقتاً منتظر به حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم. براى ظهور مهدى موعود(ارواحنافداه) زمینه باید آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامى و حاکمیت قرآن و اسلام است. اولین قدم براى حاکمیت اسلام و براى نزدیک شدن ملتهاى مسلمان به عهد ظهور مهدى موعود (ارواحنافداه و عجّل‌اللَّه‌فرجه)، به‌وسیله‌ى ملت ایران برداشته شده است؛ و آن، ایجاد حاکمیت قرآن است؛

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7733

درس دیگر اعتقاد به مهدویت و جشنهاى نیمه‌ى شعبان براى من و شما این است که هر چند اعتقاد به حضرت مهدى ارواحنافداه یک آرمان والاست و در آن هیچ شکى نیست؛... اما این آرمانى است که باید به دنبال آن عمل بیاید. انتظارى که از آن سخن گفته‌اند، فقط نشستن و اشک ریختن نیست.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7733

انتظار به معناى این است که ما باید خود را براى سربازى امام زمان آماده کنیم.. سربازى منجى بزرگى که مى‌خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین‌المللى مبارزه کند، احتیاج به خودسازى و آگاهى و روشن‌بینى دارد... ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفه‌اى نداریم؛ نه، بعکس، ما امروز وظیفه داریم در آن جهت حرکت کنیم تا براى ظهور آن بزرگوار آماده شویم. اعتقاد به امام زمان به معناى گوشه‌گیرى نیست. ...امروز اگر ما مى‌بینیم در هر نقطه‌ى دنیا ظلم و بى‌عدالتى و تبعیض و زورگویى وجود دارد، اینها همان چیزهایى است که امام زمان براى مبارزه با آنها مى‌آید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را براى مبارزه با اینها آماده کنیم.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7733

ما آن وقتی می توانیم حقیقتا منتظر به حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم. برای ظهور مهدی موعود (ارواحنا فداه) زمینه باید آماده بشود، و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامی و حاکمیت قرآن و اسلام است. همان طور که عرض کردم، فرموده اند: (والله لتمحصن) و (والله لتغربلن) این تمحیص و این امتحان بزرگ که مریدان و شیعیان ولی عصر (ارواحنا فداه) با آن مواجه هستند همان امتحان تلاش برای حاکمیت اسلام است. برای حاکمیت اسلام باید کوشش کنید، ملت بزرگ ما این یک قدم را برداشتند.

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1192

.............

پ . ن :

- در طی سخنرانی در مورد نشانه های ظهور حجت الاسلام مهدی پور بیان می کنند که در جلسات از بنده در مورد نقل قولهای آیت الله بهجت در مورد ظهور می پرسند که بنده هم می گویم که همه دروغ است ، در حالی که آیت الله بهجت طی فیلمی یکی از اصلی ترین نقل قولها را تایید می فرمایند ، هرچند برخی از نقل قولهای عامیانه از ایشان احتمالا اشتباه است اما برخی از آنها مخصوصاً آنهایی که توسط بزرگانی چون آیت الله ناصری ، آیت الله صدیقی ، استاد پناهیان و ... که مورد وثوق هستند ، نقل شده است ، قابل اطمینان بوده و دروغ دانستن آنها صحیح نیست.

- در مورد سفیانی حجت الاسلام مهدی پور مطالبی بیان می کند که چندان با روایات همخوانی ندارد ، وی خروج سفیانی را 8 ماه قبل از ظهور می داند ، اگر ظهور را به معنای قیام بگیریم که در روز عاشورا واقع خواهد شد ، باز 8 ماه با ماه رجب که زمان قیام سفیانی است ، همخوانی ندارد و اگر ظهور را به معنای ظهور بگیریم که بقول ایشان در 23 ماه مبارک رمضان واقع خواهد شد باز زمان 8 ماه با ماه رجب هماهنگ نیست ، از سویی دیگر آقای مهدی پور مدت زمان حرکت سفیانی را 5 سال می داند که این مدت بنا بر روایات شریف و اجماع محققین 15 ماه بیشتر نیست ، از سویی دیگر ایشان زمان کشته شدن سفیانی را یک ماه بعد از ظهور ذکر می کند که این مسئله نیز با روایات همخوانی ندارد.

- در سه ساعت سخنرانی حجت الاسلام مهدی پور پیرامون ظهور و نشانه هایش ، حتی یک کلمه پیرامون انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر ظهور وجود ندارد که این مسئله جای تاسف بسیار دارد که چرا این عزیزان حقیقت به این روشنی را نمی بینند.

- از دوستانی که به انقلاب اسلامی و نقش عظیم آن در زمینه سازی برای ظهور اعتقاد دارند انتظار می رود در این زمینه دقت بیشتری مبذول دارند.

- ما اعتقاد داریم گروه منحرفی چون گروه احمدالحسن یمانی که مجری طرح های استکبار است ، آنقدر رسواست که نیازی به تببین بیشتر آن حداقل در داخل ایران وجود ندارد ، آنچه بسیار ضروری به نظر می رسد ، تبیین فرمایشات بسیار دقیق و راهگشای ولی امرمسلمین(مدظله) می باشد که دیدگاههای بسیار مهم و قابل توجهی در عرصه مهدویت داشته و نیاز است تا با تببین و برجسته کردن آنها ، اصول کلی حرکت در عرصه مهدویت استخراج شود که متاسفانه در این عرصه کم کاریهای بسیاری دیده می شود.

.............

منابع :

(1) پرده برداری از سیمای احمد الحسن یمانی/حجت الاسلام مهدی پور/فایل صوتی

(2) آخرالزمان و نشانه های ظهور / حجت الاسلام مهدی پور / فایل صوتی

آخرالزمان و نشانه های ظهور /حجت الاسلام مهدی پور 

 

منبع مقاله:رایحه ظهور